Wat voor Feyenoord? Nee... Ajax! En je grote broer kijkt me vrolijk lachend aan.
Vind je het gek dat je een ieder die op jouw pad komt een mep verkoopt? Je weet niet anders.
In de klas los je het hetzelfde op als je grote broer. Is het niet naar je zin, pets! De kinderen in je klas weten dit. Wat is het leuk om jou uit te dagen. En wat vind jij het moeilijk om deze prikkels te weerstaan.
Ik mag met je aan de slag. We starten samen met een door jou gekozen werkje. Je geniet volop van de één op één aandacht. Je werkt gefocust. Je blijkt ook zorgzaam te zijn. Je wil graag het werkje netjes opruimen. En netjes in de klas in de kast terug zetten.
Een volgende keer mag je iemand kiezen om een werkje mee te doen. Je kiest Lieve. De naam zegt het al. Eigenlijk is Lieve een beetje bang voor jou, Tim. Jullie doen samen een werkje. Een dobbel spel met kleuren. Lieve merkt hoe zorgzaam je bent. Ze voelt zich steeds meer op haar gemak bij jou. Ze ontspant zichtbaar. Lacht. Samen ruimen jullie het werkje op. Even later zie ik jullie samen buitenspelen, op het klimrek.
Je bent er aan toe. Ik kies nu iemand voor je uit om een werkje mee te doen. Een jongetje. Het werkje mogen jullie samen kiezen. Lastig hoor. Freek en jij willen allebei bepalen welk werkje het wordt. Dit is nog een stap te ver. Ik kies een spel. We gaan sjoelen. Ik bepaal wie er begint en herhaal de regels. Jullie starten. In een rustige omgeving lukt het je te genieten van het spel. De regels zijn duidelijk. Je laat je niet uitdagen. Ook Freek merkt dit. Beiden kunnen jullie volop genieten van het sjoelen. Jullie zijn niet meer te stoppen.
Even later hoor ik. “Zullen we samen afspreken?”
Comments